Samenwerken aan een oplossing voor lachgasproblemen

Wim van Lieshout

Geachte relatie,

Met de lente in de lucht schrijf ik u deze nieuwsupdate. U leest daarin onder meer over ons aankomende klanttevredenheidsonderzoek en over het Recycle Service Centrum. Wat ons en veel van onze relaties daarnaast ook bezighoudt is de voortdurende problematiek die ontploffende lachgascilinders veroorzaken. Als gevolg daarvan heeft AEB al moeten besluiten om kraakperswagens met gemengd stedelijk afval niet meer toe te laten. Daarvan was het risico op de aanwezigheid van lachgascilinders simpelweg te groot.

Binnenkort zullen we mogelijk bepaalde afvalstromen helemaal moeten sluiten als daar lachgascilinders in voor blijken te komen. Dat klinkt misschien streng, maar het is één van de weinige manieren om grip te krijgen op het aantal ontploffingen. Daarom doe ik ook nogmaals een beroep op ‘Den Haag’: kom over de brug met blijvende oplossingen voor deze problemen. Want afvalverwerking is een belangrijke maatschappelijke functie die op dit moment onder druk staat. Laat afvalverwerkend Nederland dus niet het kind van de rekening worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wim van Lieshout

 

RSC aangesloten bij Taalakkoord Groot Amsterdam

Recycle Service Centrum (RSC) is een onderdeel van AEB waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Zij houden zich onder meer bezig met duurzame verwerking en hergebruik van bijvoorbeeld afgekeurde goederen. Sinds begin dit jaar kunnen medewerkers twee uur per week onder werktijd lessen in taalvaardigheid volgen. De lessen worden gegeven door professionele taaldocenten en helpen direct mee aan veilig werken doordat de lessen worden ingericht aan de hand van de behoefte op de werkvloer. Het hele traject duurt 34 weken en de belangstelling onder medewerkers is zo groot dat er een wachtrij is voor deelname. Meer over het Recycle Service Centrum vind je hier.

 

  

Klanttevredenheidsonderzoek bij AEB

In april start AEB met het uitvoeren van het tweejaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek. Dat is belangrijk omdat we continu bezig zijn met het verbeteren van onze dienstverlening. Klanten spelen daarbij een belangrijke rol, omdat ze aangeven hoe goed we daarin slagen. Het onderzoek zal worden uitgevoerd door onderzoeksbureau Integron. Klanten worden gemaild of gebeld met het verzoek om een korte vragenlijst in te vullen over AEB. De resultaten vertellen ons wat we goed doen en wat beter moet. We danken u alvast hartelijk voor deelname aan het onderzoek!

 

Grote revisie vanaf april

In april begint een grote revisie van de zes verbrandingslijnen bij AEB. Onder meer de roosters in de verbrandingsketels worden onderzocht en als dat nodig is vervangen. Door ontploffende lachgascilinders hebben deze roosters het zwaar te verduren. Daarnaast worden ook onder meer de hydraulische systemen en luchtsystemen geïnspecteerd.

Al met al een flinke klus, er zijn dan ook meer dan 30 contractors bij betrokken. Natuurlijk proberen we de overlast voor onze klanten zoveel mogelijk te beperken, daarom worden sommige werkzaamheden 's nachts uitgevoerd. De revisie duurt tot en met juni.